'Het kan niet anders!' zegt de ene slaaf tegen de ander... [Dag 137]


Vandaag ben ik overgestapt naar een andere zorgverzekering. Het zat mij niet lekker om bij mijn huidige verzekeraar te blijven, zonder dat ik ook echt gebruik kon maken van alles wat ik nodig zou hebben. Zo heb ik misschien al 4 jaar geen nieuwe bril gehaald, en heb ik denk ik al 8 jaar dezelfde steunzolen in mijn schoenen.

Ik ben de afgelopen twee dagen erg bezig geweest en heb elke vergelijkingssite gebruikt die ik maar kon vinden. Nu ben ik eindelijk overgestapt en snapte ik pas waar ik me zo druk over maakte. Ik wilde niet opgelicht worden.

Het is natuurlijk schandalig dat er winst gemaakt MAG worden met zorg. Als je alleen al ziet hoeveel verschillende zorgverzekeraars er zijn, en hoeveel miljoenen winst zij per jaar maken. Als we alleen al Menzis pakken welke in het jaar 2012 215 miljoen euro winst had! En zo had Unive 45 miljoen winst in 2012. Is de zorg dan echt daadwerkelijk onbetaalbaar geworden of wordt het onbetaalbaar gemaakt? Is het normaal dat er contracten besproken worden met ziekenhuizen/medicijnleveranciers en dat er markt werking bestaat bij ziekenhuizen?

De reden dat ik dan ook overstap naar een - voor mij - goedkopere zorgaanbieder is, omdat ik weet dat we worden opgelicht van elke kant. En de wetenschap dat we worden opgelicht maakt ons allemaal van binnen boos.

In het huidige systeem bestaat er niet zoiets als - Eerlijke zaken doen - Er is iemand die altijd de prijs betaalt + de winst van de aandeelhouders/directeuren en onmogelijke bonus premies. Maar dit vinden we allemaal kennelijk heel normaal. De een klaagt dat men ons oplicht, maar doet er niets aan. De ander klaagt dat men wordt opgelicht, en willen voor een dubbeltje op de eerste rang zitten. Maar er zijn slechts enkele mensen die hun bek opentrekken en zeggen: Hey wacht is! Als er winst gemaakt wordt betekend dat er een kostprijs is, een break-even punt, zou dat niet het streven moeten zijn van elk bedrijf?

De reden is natuurlijk omdat we donders goed weten dat vele bedrijven niet bestaan omdat ze moeten bestaan. Ze bestaan enkel voor één ding: Winst maken. En wie betaalt daar voor? Juist! IEDEREEN en wie profiteert er werkelijk echt van? Juist! Die 1% aan de top.

Simpel voorbeeld: Nederlandse grootste telecom maatschappijen (winsten in 2012)

KPN: 693 Miljoen Nettowinst
T-Mobile: 133 Miljoen Bruttowinst
Vodafone: 944 Miljoen (kennelijk Nettowinst)

Stel je eens voor dat dit 1 bedrijf was geweest. Waarbij we uitgaan dat de gedane investeringen in het netwerk, toestelsubsidies, etc allemaal nodig waren (uiteraard is dit niet het geval, omdat er nu drie afzonderlijke masten gebruikt worden bijvoorbeeld ipv 1 (en dan heb ik het inderdaad over situaties waarbij 1 mast voldoende dekkend zou zijn)) De winst van het bedrijf zou dan zijn: 1.770.000.000 euro.

Het aantal werknemers bij KPN: 28.620
Het aantal werknemers bij Vodafone: 2.800
Het aantal werknemers bij T-Mobile: 1.646

Uiteraard zijn de werkelijke 'incognito-werknemers' hierbij niet meegenomen. Denk aan outsourcing aan andere facilitaire callcenters bijv. Hier je bijv. dat er een indicatie is van ongeveer 75.000 werkplaatsen.

Nou... Laten we dan de rekensom maken.

1 bedrijf
1.770.000.000 euro winst
108066 werknemers

= € 16.378,88 op jaar basis = € 314.98 op week basis = € 9.31 op uur basis!!!

Zou ik de overige werkplaatsen niet meetellen dan kom je op een schrikbarende rekensom uit van:

= € 53.529,31 op jaar basis = € 1029.41 op week basis = € 30.41 op uur basis!!!

Maar doen we er ooit wat aan? Nee... want 'concurrentie is goed'. Dat houdt de prijzen laag! Over welke prijs hebben we het dan? De prijs die jij kost als werknemer van het bedrijf of de prijs die uiteindelijk voor je product betaalt

Nou laten we dat nu ook eens doen voor onze zorgverzekeraars: 1.400.000.000 miljard winst in 2012.

Dan laten we in dit voorbeeld voor het gemak uitgaan dat iedereen die geboren is en nog dood moet gaan verzekerd is. (We weten dat dit niet het geval is)Dat zou betekenen dat 16.832.084 op jaar basis €83.17 had kunnen besparen.

Uit deze cijfers blijkt dat er slechts 12.700.000 mensen zich hebben verzekerd. Dit zou dus komen op een besparing van: € 110.23 per jaar per verzekerde. Maar laten we heel eerlijk zijn. Wat we op jaar basis kunnen besparen is helemaal niet interessant als je maar genoeg verdiend.

Volgens het artikel over de het aantal verzekerden kun je lezen dat er in 2012 26 zorgverzekeraars aanwezig waren. Omdat het een hele opgave is om deze 26 verzekeraars uit te splitsen zoals ik net gedaan heb bij de telecom bedrijven, kun je er voor het gemak en volgens de logica vanuit gaan dat de werknemers ook vele euro's per uur mislopen door de huidige marktwerking.

Laten we dan in dit artikel vooral niet praten over mochten deze takken gewoon genationaliseerd zijn, en we deze tegoeden konden gebruiken om rente over te trekken om bijv. zoiets als pensioenfondsen aan te vullen of belastingverlaging te realiseren voor heel nederland of ervoor konden zorgen dat de staatsschuld stukje bij beetje wordt afgelost.

Nee... Laten we ondertussen praten over de stijgende werkloosheid dat nu op 8.5% van de beroepsbevolking staat (Van de gemeten 8.003.000 mensen die behoren tot de beroepsbevolking.) Verdienen we, als we alles op een hoop gooien: € 42.500 per jaar (2011) aan inkomen per hoofd. Is gezamelijk: €340.127.500.000 terwijl als we iedereen die behoort tot de beroepsbevolking een basisinkomen zouden geven van €2500 per maand dit €240.090.000.000 per jaar kost. Op basis van de cijfers kun je zien dat zoiets als een basisinkomen heel makkelijk toepasbaar is. Daarnaast zal de meerderheid er op vooruit gaan, wat hierdoor dus ook weer economische gunsten effecten heeft. Stel je eens voor dat we dit op mondiaal niveau zouden toepassen!? Wow utopia is opeens niet meer onmogelijk?

Nu is een van de moeilijkheden - volgens de experts - dat dit een ongezond economisch klimaat zou betekenen en dat bedrijven zich niet meer in Nederland zouden willen vestigen. Deze zullen zich vestigen in andere landen. Maar waar blijven die bedrijven dan als het mondiaal toegepast zal worden? En zien we nu ook duidelijk in dat bedrijven de macht hebben en niet de mens? Zien we niet dat een merk tegenwoordig meer is dan een mensen leven? En dit is allemaal aanvaardbaar volgens onze maatstaven. "Het kan niet anders! zegt de ene slaaf tegen de ander..."





'Het kan niet anders!' zegt de ene slaaf tegen de ander... [Dag 137] 'Het kan niet anders!' zegt de ene slaaf tegen de ander... [Dag 137] Reviewed by Reginald Diepenhorst on 1/01/2014 Rating: 5