Template in blogger: Een digitale aanpassing

Eindelijk is 'ie 'r!


Template

Eindelijk is hij hier!

De nieuwe template die ik ga gebruiken.



Ik ga je meenemen in hoe dit template precies tot stand gekomen is op een verhalende manier. Het is namelijk altijd interessant om te kijken wanneer mensen iets ondernemen in de fysieke wereld, maar net zo goed in het digitale.

Blogger is zoals je weet een lastig iets om aan te passen naar je hand. Ook door de laadtijden is dit project veel langer geworden dan ik had gedacht of had gehoopt. Ik heb letterlijk drie of vier dagen gewerkt aan alle kleine dingetje/testjes/bug-hunting en je noemt het maar op. Ondanks ik nog niet helemaal tevreden ben met een aantal dingetjes, vind ik het nu wel mooi geweest vanuit mezelf. Mochten lezers wel ergens moeite mee hebben dan sta ik hier zeker voor open. Maar omdat ik er nu zolang mee bezig geweest ben, is dit voor mij, nu, hier, persoonlijk, genoeg ;)

Ik heb verschillende programma's geprobeerd om het makkelijker te maken. Ik heb extensies als Firebug voor Firefox gebruikt en development mode in Chrome. Ik heb een code programma erbij gezocht om alles overzichtelijk te houden (ondanks ik al drie schermen heb om in te werken).

Om heel eerlijk heeft de meeste tijd gezeten in het nadenken/onderzoeken/nalezen van hoe dingen werkte en waarom dingen niet lukte zoals ik wilde. Ik heb misschien sommige dingen wel 100x geprobeerd en gecheckt. Een van de moeilijkste dingen die ik ben tegengekomen was dat de posts zoals je ze nu ziet op de hoofdpagina zich niet wilde verkleinen. Na lang zoeken zag ik in de code iets staan dat leeg was, maar gevuld moest worden. Dit is het nadeel wanneer je iets niet zelf maakt, maar spullen gebruikt van andere mensen die wel weten hoe het is ontworpen. Overigens had ik hulp gevraagd, aan de ontwikkelaar, maar drie weken besloot ik het zelf dan toch maar te gaan doen. Uiteindelijk ging het erom dat ik de Avatar (mijn foto) moest gebruiken en dat het simpelweg koppelen van mijn blogger met google+ alles oploste.

In retrospect denk ik ook wel dat dat de kick is die ik uit dit project gehaald heb. Ik bedoel... ik heb andere dingen totaal verslonst. Slaap, eten, schrijven, youtube, mail, chats, sociale contacten zijn de laatste drie/vier dagen bijna afwezig geweest. Ik moet zelfs nu ervoor zorgen dat ik mijn slaap ritme ga aanpassen.

De andere dagen hebben ik de 'make up' een beetje veranderd. De kleurtjes. Een betere zoekmachine. Professioneel ogende lettertypen (hier heb ik denk ik wel een halve dag aan besteed.. 12 uur). Interessant feitje: Lettertypen stralen een persoonlijkheid uit. Mocht je ook eens wat anders willen, check dan eens met: Typewonder Dat heb ik na een aantal uur pas gevonden hoor :) Een andere is Webfonter, maar die bood ook fonts aan die je moest kopen. Daar heb je niet zoveel aan als je het gaat gebruiken voor je tekst-gebasseerde website.

Daarnaast zijn de icoontjes rechtsboven in op de website, geen plaatjes maar lettertype genaamd FontAwesome. De social-icoontjes die je nu rechts bovenin en links van je ziet zijn via Addthis.com. Dit was nog een heel gedoe, want opeens had ik rare tekens achter mijn URL staan. Bleek dat ik de trackingmodus moest uitzetten om dit weg te halen. Daar heb ik ook zeker een uur over gedaan haha.

De sidebar rechts van je is nog niet af hoor, maar ik heb geen idee welke widgets ik er nog in wil hebben. Hebben jullie iets dat jullie missen daarin? Oh... wat betreft de vertaalfunctie rechtsboven in. Dat raad ik iedereen aan te integreren in jullie eigen blogspot.

Ik heb ook besloten, net, een minuut geleden om de NCR code niet te gebruiken zodat ik een .com extensie krijg. De reden is simpel. Ik schrijf alleen Nederlands op deze site. De Engelstalige artikels plaats ik op Unsharedstories.com.

Naast alle cosmetische zaken heb ik ook veel aandacht gegeven aan het technische aspect. Helaas lukt het me niet om specifieke codes extern te hosten om het allemaal wat sneller te maken (of in ieder geval te kunnen testen of dit het sneller maakt). Je kunt nu eenvoudig dit namelijk hosten op googledrive.com. Wat natuurlijk goed gecachet wordt door Google (blogger is een onderdeel van Google, vandaar).

Dus met een zekere trots en vele leerinzichten/punten en consequenties presenteer ik je mijn template gebaseerd op 7seas van Templatetrackers.com en Adapt Theme van nog een of ander iets. Mocht je ook dit template willen gebruiken, neem dan contact met mij op via een van de bekende wegen.

Reginald

Template in blogger: Een digitale aanpassing Template in blogger: Een digitale aanpassing Reviewed by Reginald Diepenhorst on 5/15/2014 Rating: 5