Dat is chantage! [Dag 168]

Mijn kleine nichtje zei dat ze gechanteerd werd door mijn moeder. Na wat doorvragen zei ze: "Oma ging de elastiekjes sorteren, en ik ging chocomel drinken".

"Huh" dacht ik. "Dat is toch geen chantage?" totdat mijn moeder zei: "Dat heb je nog nooit eerder gehoord he? Positieve chantage?" Ik moest gniffelen in mijn moment van verbazing en het begrijpen van wat er zojuist was gebeurd - Kinderen kunnen ons op onverwachte momenten iets kunnen leren over onszelf of de wereld.

Cult Kinderen LevensopvattingenIk realiseer mij dat ouders kinderen inderdaad positief chanteren en dat dit mij niet meer opvalt, omdat deze manipulatie door een specifiekere naam heeft (nl. chantage) welke ik op een hele andere manier leef en geïnterpreteerd heb. Ik zie ook dat het positieve gevoel dat je hebt/krijgt als kind, wanneer je iets leuks 'moet' doen, zodat je ouders iets niets leuks 'kunnen' doen, maar al te graag geaccepteerd wordt als zelf. Verder zie ik ook dat ik geen directe herinneringen heb waarbij ik dit van mezelf kan herinneren - maar alleen opvalt wanneer andere deze vorm van chantage toepassen.

Ook zie ik toevalligerwijs door het corrigeren van een tikfout dat er een noemenswaardige transitie plaatsvind: Als je jong bent wordt je positief gechanteerd - Als je ouder bent wordt je negatief gechanteerd.

Ik vergeef mezelf dat ik mezelf niet toegestaan en toegelaten heb om de woorden van mijn nichtje serieus te nemen en op echtheid in te schalen - omdat dit niet overeenkomt met mijn eigen referentie kader van het woord en de connotaties of situaties waarin ik het woord gezien heb als toepasbaar.

Ik vergeef mezelf dat ik mezelf niet toegestaan en toegelaten heb om te zien dat ik mezelf reeds zo geconditioneerd heb dat ik als mind denk in de connotaties waarin woorden het meest of bedoeld gebruikt worden, zonder te zien dat er een andere dimensie kan bestaan welke men alleen kunt zien als de conditionering van zelf wordt losgelaten.

Ik vergeef mezelf dat ik mezelf toegestaan en toegelaten heb om de energie welke ik toegekend heb aan het woord chantage als negatief te definiëren.

Ik vergeef mezelf dat ik mezelf niet toegestaan en toegelaten heb om te zien en door te hebben dat de energie die ik gekoppeld heb aan het woord chantage mij blind maakt voor andere mogelijke interpretaties welke wel van toepassing zijn in de fysieke wereld.

Door het gebrek aan focus mogelijkheid zal ik dit voortzetten op een ander tijdstip.

Dat is chantage! [Dag 168] Dat is chantage! [Dag 168] Reviewed by Reginald Diepenhorst on 7/31/2014 Rating: 5