Besparen op de kosten van verwarming [Dag 261]


Irritatie, geld, kopbrekers, al een geruime tijd verblijf ik in deze toestand op zoek naar de gewenste veranderingen. Ik raak er vermoeid door, omdat ik geen vrede heb met de huidige toestand noch een toestand nog voor me kan zien waar ik tevreden mee kan zijn. Ik voel me alleen in deze misère en mis een oplossing of iemand die voor mij de oplossing aandraagt. Ik wacht op creatie.
Pronken met andermans zijn veren

In blog 253: Isolatie en mijn irritatie heb ik reeds een beetje geschreven over de context. De huidige situatie is zo dat de fundering isolatie er al ligt (ik moet alleen nog de tuin goed opruimen en alles weer mooi maken. Ik op de onderverdieping twee radiators heb vervangen, één heb bij geplaatst. Echter dit heeft nog steeds niet geleidt tot het beoogde rendement.

De ingang van dit hele project is namelijk geld-besparing. En hoe krom het ook is, om geld te besparen, moet je eerst geld uitgeven. Nu heb ik nog 3 radiators die ik beneden moet vervangen, drie op de eerste verdieping en één op zolder. De kosten beraming hiervoor is ongeveer € 3000.- incl. installatie. Nu zorgen de drie radiators die ik heb geplaatst nog niet direct voor een verminderde gasrekening. Ze moeten nog optimaal waterzijdig ingeregeld worden.

Gister heb ik geprobeerd om dit te doen, maar door de onduidelijkheid heb ik vandaag gezien dat ik dit verkeerd gedaan heb. Ik zal het hierdoor nogmaals moeten doen. Ik heb ergernis over het feit dat slechts enkele radiators beschikken over een voetventiel. Gelukkig hebben de radiatoren op de benedenverdieping geen thermostatische kraan. Hierdoor kan ik ze knijpen door de kraan wat dichter te draaien en toch een goede retourtemperatuur (delta-t) te krijgen.

Ik heb gisteravond na het werk veel lopen klungelen met een poging tot afstellen. Nu is de infrarood-meter die ik heb gekocht best wel kut, gezien ik toch zwarte PVC-tape nodig heb, omdat sommige radiatoren toch moeilijk te lezen zijn qua aanvoer en retour temperatuur. Daarnaast heb ik radiatoren gekocht om goed de ruimte te kunnen verwarmen met 55 graden. Maar hierdoor heb ik wel het probleem dat alle andere radiatoren te weinig afgifte hierdoor krijgen, omdat ze ontworpen zijn voor 90 graden of 70 graden.

De radiatoren heb ik dan ook zo berekend dat hij de ruimte kan verwarmen op 75 graden volgens de vuistregels, en bijna voldoende kan verwarmen op 55 graden volgens een meer natuurgetrouwe berekening volgens de isso normen. Het verbruik met 75 graden en 55 graden scheelde ongeveer 1m3 per dag. Dus bedacht me het volgende...

Wat als ik nou de ketel toch op 75 graden laat staan (wat nodig is, zodat de andere radiatoren goed blijven werken) en de pomptijd verhoog van 8 naar 15 minuten. In deze tussentijd zullen de radiatoren die gebruik maken van stralingswarmte, warmte blijven afgeven, maar leveren de convectoren toch genoeg warmte, omdat ik ze immers berekend heb op 55 graden. Hierdoor krijg ik een lager retour en hoeft de ketel minder vaak te stomen!! - Echter of deze beredenering dan ook echt klopt in praktijk zal ik dan alleen proefondervindelijk te weten komen.

Ik erger dan toch wel aan de wetenschap, dat als ik de anderen vervangen heb, ik meer kan besparen. Daarnaast erger ik me aan de wetenschap dat alle radiatoren eigenlijk het beste voorzien kunnen worden van zoiets als een Danfloss Dynamic Valve. Maar wat zijn de kosten hiervan? Gaat het me echt het rendement brengen waar ik naar op zoek ben?

Daarnaast erger ik me aan onze CV ketel (Vaillant VHR 24-28C) waarbij de pomp te hard draait, waardoor ik misschien daarom zo moeilijk aan een goede retourtemperatuur kan komen. Ik heb gelezen dat ik er een condensator tussen kan doen om dit toch te regelen, maar kan ik dat wel? Moet ik dat wel doen?

En het is ook zo dat deze ketel waarschijnlijk wel binnenkort eens vervangen moet worden. Ze gaan ongeveer zo'n 15 jaar mee, en deze zit erin sinds 2001 of 2003. Ik had kap er bijv. af gehaald, omdat er teveel lucht zat in de ketel en ik de automatische ontluchter moest checken en rook bij de lucht-aanzuiger ook een wat gassige lucht. Wordt er daardoor zoveel verbruikt?

Enfin, ik heb daarnet de poging ondernomen en we zullen het morgen zien.

Er is nog een ander dingetje dat me nog bezig houdt. De investering in een waterpomp installatie. Maar dat is genoeg weer voor een ander blog.

Deze proefondervindelijke dingen zijn leuk, maar op een gegeven moment gaat het teveel tijd kosten. Ik denk dan aan onze verwarmingsmonteur: "Gvd man, waarom stel jij het niet goed af dan piel, daar word je toch voor betaald/het is toch jouw vak gebied?" Ik verwijt hem dat hij nog van de oude garde is, de generatie 'het werkt toch?' En dit botst met mijn mentaliteit van: 'Het gaat er niet alleen om dat het werkt, maar dat het optimaal werkt' oftewel 'geen verspilling'.

Ik merk dat ik qua deze technische gedrevenheid veel conflict ervaar in mijn leven en dus moet ik mezelf de vraag stellen. Hoe heeft deze ik kunnen ontstaan en hoe kan ik deze ik veranderen naar het beste voor alles?

Gezien ik dit heel erg 'juist het beste' is, is het niet het beste voor alles. Ik hoor ook bij alles, maar deze 'ik' die bestaat nog niet. En dat is dus het creatiepunt van dit blog. Niet een persoonlijkheid, maar een levende expressie van wie ik ben als leven.

Ik vergeef mezelf voor het accepteren en toestaan van ergernis over de verwarming en het gevoel van inferioriteit die hiermee gepaard gaat.

Ik vergeef mezelf voor het accepteren en toestaan van ergernissen wanneer ik ideaal situaties vergelijk met huidige situaties van de verwarming en boos te worden dat ik niet verkeer in de ideaal situatie.

Ik vergeef mezelf voor het accepteren en toestaan van een plaatje in mijn hoofd waarbij ik X. kleineer en het verlangen van het willen vertrouwen/bouwen op iemand in mezelf zie/herken, maar het niet kan uiten, dit geen richting kan geven.

Ik vergeef mezelf voor het accepteren en toestaan van ergernis en het kleineren van X. in mijn hoofd en boosheid te creëren dat hij mij wijst op achterhaalde informatie waarbij ik mezelf inhou/stil houd om X. niet het gevoel te kunnen geven dat ik op bepaalde vlakken meer bij de tijd ben dan hij en wil voorkomen dat hij zich klote gaat voelen of de relatie die wij hebben verstoor.

Ik vergeef mezelf voor het accepteren en toestaan van ergernis naar mezelf toe en te ontkennen dat ik mezelf wil laten zien en te ontkennen dat door her herhaaldelijk het zelfzwijgen op te leggen ik mezelf gevangen voel in mijn situatie, in mijn leven, in mijn structuur, in mijn programma en hierdoor opzoek ben naar een manier/een weg om mij toch volledig te kunnen uiten.

Ik vergeef mezelf voor het accepteren en toestaan van ergernis van het ongelijk zijn aan mensen hun kennis en mezelf te drijven naar expertises maar d feitelijke tijd niet heb om mezelf te laten 'induldgen' in deze informatie of de feitelijke tijd heb om mezelf als de werkelijke expert te kunnen profileren als reactie van ontkenning dat ik inferieur ben aan de kennis die sommigen hebben en zich als kunnen profileren en mijn reactie  in stand te houden in/als alle situaties waarin ik het gevoel gehad heb te dom te zijn te onontwikkeld te zijn, minder te zijn dan de pestkoppen/verwijteraars/uitdagers die ik heb ontmoet en met me draag elke dag uit voorzorg dat ik iedereen voor blijf met alles wat ik me maar kan verzinnen.

Ik vergeef mezelf voor het accepteren en toestaan van veel irritatie doordat ik niet weet waar ik aan toe ben.

Ik vergeef mezelf voor het accepteren  en toestaan van irritatie door te zoeken naar alternatieven die er niet zijn.

Ik vergeef mezelf voor het accepteren en toestaan van irritatie door te zoeken naar alternatieven die er wel zijn maar niet toegankelijk zijn op dit moment door mijn financiële situatie en mezelf te forceren toch te verblijven in deze alternatieve zone.

Ik vergeef mezelf voor het accepteren en toestaan van irritatie doordat ik mezelf wil focussen op korte termijn veranderingen die langere termijn visie hebben, maar niet het lange termijn visie geld op mijn bankrekening te hebben staan waardoor ik blijf zoeken naar de gouden revolutie van besparingen.

Ik vergeef mezelf voor het accepteren en toestaan van de reactie dat ik de monteur verwijt voor het afleveren van slecht werk, waarbij het werk niet slecht is, maar weet dat het beter kan omdat ik dat heb gelezen en de theorie mathematisch kloppend is.

Ik vergeef mezelf voor het accepteren en toestaan van de reactie dat ik vind dat ik moet krijgen waarvoor ik betaald heb en dat mensen zich als experts in hun vakgebied moeten profileren zonder in te zien dat dit echt een typische uiting is van mijzelf en meer zegt over mijzelf dan over de monteur.

Ik vergeef mezelf voor het niet accepteren en toestaan om in te zien dat ik verwacht van anderen wat ik ze geef of hoe ik zelf ben ontwikkeld of wil ontwikkelen maar deze bestaande ongelijkheid in en als deze wereld niet heb verwerkt dat ik er mee kan werken ipv op te reageren.

Ik vergeef mezelf voor het niet accepteren en toestaan om te zien dat ik moeite heb met mezelf dat ik niet een expert ben in cv-installaties en om dat wel te worden dingen zou moeten uitvoeren waarin ik mezelf niet capabel zie of de materialen niet voor heb of moet investeren wat een reactie in mij oproept gezien ik het ook makkelijk kan uitbesteden maar geld uit willen geven hiervoor de beperkende factor is in alles.

Ik vergeef mezelf voor het accepteren en toestaan van angst om geld uit te geven aan experts die dingen voor mij uit handen kunnen nemen uit angst dat ik het geld kwijt raak of een scenario voor me zie waarbij de experts mij niet kunnen 'bedienen' in mijn vraag en ik hierdoor een onvoldaan gevoel krijg terwijl het juist een voldaanheid is dat ik in en als mezelf wil ervaren/leven.

Ik vergeef mezelf voor het niet accepteren en toestaan om in te zien dat ik mezelf onvoldaan voel in mijn pogingen om naar voldaanheid te lopen.

Ik vergeef mezelf voor het accepteren en toestaan van de reactie van walging die ik heb naar mensen die pronken met resultaten waar zij slechts voor betaald heb hebben en zelf niets maar dan ook niets aan toegevoegde waarde hebben gehad in dat proces en een plaatje in mijn hoofd te hebben van een oudere man die pronkt en zich goed voelt over zichzelf en zijn situatie en dit een reactie in mezelf oproept waarbij ik reageer op een uiting van verhevenheid in zijn stem en uiting.

Ik vergeef mezelf voor het niet accepteren en toestaan om in te zien dat ik zie dat de uiting van deze man een reactie oproept omdat het een ongepaste respons is op die situatie en waarbij hij eigenlijk een uiting van dankbaarheid moet hebben, maar alles geheel en alleen op zichzelf betrekt en niet in te zien dat deze man een uiting laat zien die ook in mij bestaat en als mij bestaat en ik richting aan moet geven door te accepteren dat 'deze man' ikzelf is in een ander leven of verborgen hou in mezelf in dit leven.

Ik vergeef mezelf voor het niet accepteren en toestaan van uitbesteding van het werk dat ik hier heb liggen, uit angst dat ik zal pronken met andermans zijn veren.

Ik vergeef mezelf voor het niet accepteren en toestaan mezelf te realiseren in het begrip dat ik zelf bepaal of ik zal pronken met andermans veren of mezelf oprecht opstel gewaar van mijn eigen resultaten en mezelf kan shapen in hoe ik het oké vind om me te uiten, wanneer iemand iets voor mij doet waarvoor ik betaald heb.

Wordt vervolgd.

Besparen op de kosten van verwarming [Dag 261] Besparen op de kosten van verwarming [Dag 261] Reviewed by Reginald Diepenhorst on 1/17/2016 Rating: 5