Het bijstellen van uitstellen en afstellen [Dag 259]


Zoals ik aangaf in het voorgaande blog zag ik een systeem zich ontvouwen. Een gewoonte met betrekking tot uitstel.

"Zucht... Ik heb hier al zo vaak naar gekeken..."

Dus wat zie ik zich hier ontvouwen?

1. Ik neem me voor om het te doen, maar op een later tijdstip.
2. Ik ben te vermoeid om te vechten met het uitstel-systeem.
3. Ik raak gefrustreerd en gestrest, omdat ik achter de feiten aan loop.
4. Ik doe in één keer heel veel, en dan heel weinig of niets.

Als ik dus kijk naar mezelf in het werk dat ik moet/wil doen, komt het erop neer dat ik uiteindelijk een punt bereik waarop ik iets ga aanpakken. Heel veel werk verzet, maar er vervolgens niets meer gedaan wordt.

Ik voel ik mezelf dat ik mezelf wil verdedigen naar de buitenwereld: "Ik doe heus wel wat!"

Maar in alle zelf oprechtheid weet ik heel veel tijd kwijt ben aan afgeleid zijn, vermoeid zijn en het willen opladen, om vervolgens na een langere periode van 'opladen' weer mezelf terug vind in een positie dat ik weer wat ga doen.

Ik begrijp dat dit best onhandig is en ik wil kijken naar een oplossing. Iets waar ik gister naar keek:
Waarom doe ik niet elke dag Max 45 min van iets en ga dan door naar een volgende taak? Hierdoor heb ik:

- afwisseling
- doe ik elke dag een beetje
- kom ik verder

Simpel toch? Nu zie ik allemaal dingen in mezelf naar voren komen, waarbij ik zie dat dit mij in het verleden behoorlijk beïnvloed heb.

A. als ik ergens aan begin, moet het af gemaakt worden.
B. als ik thuis kom van werk zit mijn hoofd vol, ik zie mezelf vermoeid en vechten tegen taken die ik moet ondernemen.
C. als ik gefrustreerd ben, hou ik langer vast aan dingen ongeacht wat dat ding is.
D. als ik kijk naar wat ik nog moet doen, projecteer ik stemmen/commentaar van anderen waardoor ik me beschaamd en opgelaten voel.
E. als ik om me heen kijk, bij mijn naasten, zie ik dezelfde dingen naar voren komen, ik kan me dus niet optrekken aan hen, maar wel heel erg anders dan hen gaan worden.
F. ik pas me aan, aan mijn omgeving.

Dus wat zie ik dat ik moet doen?

1. Zelfvergeving
2. Begrijpen waarom ik de dingen zo doe/ervaar zoals ze er zijn en kijken hoe ik deze 'iks' -deze zelven- kan transformeren.
3. Lopen van de beslissingen.

Dit zijn aardig wat punten waar ik naar moet kijken. Het lijkt me dan ook dat deze het beste afzonderlijk kan bekijken, gezien de punten 1 t/m 4 en punten A t/m F behoorlijk wat informatie bevatten. Gezien punten 1 t/m 4 voornamelijk de consequenties zijn en in stand gehouden worden door A t/m F, lijkt het me handig om per beïnvloeding (A t/m F) dit te reflecteren aan de consequenties. Dit overzicht ik hier als dit blog, zodat dit mijn referentie is.


Het bijstellen van uitstellen en afstellen [Dag 259] Het bijstellen van uitstellen en afstellen [Dag 259] Reviewed by Reginald Diepenhorst on 1/12/2016 Rating: 5