Creëren vs Documenteren [Dag 299]

Ben ik echt wie ik wil zijn?
Dat is een vraag die ik me altijd blijf stellen. 

In een video zag ik iemand de uitspraak doen m.b.t. entrepeneurschap; creëer niet.. documenteer. En dit zette me aan het denken.

Hoeveel dingen heb ik nu werkelijk gedeeld op dit blog? En hoeveel dingen blijven er in de draft staan? Ik deel mezelf te weinig wat dat betreft, ik wacht altijd tot ik de creatie klaar heb. Totale werkstukken komen op de website, terwijl toen ik in eerste instantie begon met bloggen ik veel meer gewoon documenteerde. Deze posts heb ik allemaal offline gehaald. Waarom? "Wie leest die troep nou?"

Eigenlijk vind ik dat best wel erg dat ik mezelf beperk tot het delen van mezelf in affe werkstukken. Ik heb zoveel te delen. Zoveel te zeggen. Zoveel altijd dat ik meemaak. Maar ik documenteer niet meer: het moet af zijn, het moet bijdragen, het moet, het moet, het moet.

En waarom moet het? Waarom altijd die prestatie eisen die ik aan mezelf stel zonder dat ik er werkelijk van geniet? Zonder dat je jezelf er echt in kwijt kan.. Is het dan niet meer dan eigenlijke ordinaire supressie? Een onderdrukking van mezelf?

Natuurlijk weet ik het antwoord op de vraag. Ooit kwam de wijsheid tot mij (uiteraard via een video die ik gezien had) We zoeken antwoorden op vragen die in ons opkomen, enkel om aan te geven dat we het antwoord al in onszelf hebben. Dus ipv vraag -> antwoord, is het in werkelijkheid antwoord -> vraag. En daarom heen creeëren we zoveel hete brij dat we zelf op een gegeven moment door de bomen het bos niet meer zien.

Het is daarom ook gewoon een goed idee om weer te beginnen met te documenteren. En enkel en alleen de affe stukken te bestempelen als 'dagen'. Op een of andere manier vind ik het belangrijk dat daar wel een continuiteit in blijft bestaan.

Het maakt het voor mij ook plezieriger om weer gewoon te kunnen schrijven zonder alles van mezelf te censureren. Altijd in angst voor eventuele consequenties, die er wel of niet zijn, maar nooit van te voren 100% ingeschat kunnen worden.

Ik zal mezelf weer de ruimte gunnen om te schrijven over de dingen die me echt bezig houden, in momenten en mezelf te delen op een manier die ik zelf prettig vind. Misschien is het blog dan niet meer voor iedereen even interessant, maar er blijft dan altijd weer de zoekfunctie beschikbaar ;)

Let's PLAY, Don't DELAY.

Ray
Creëren vs Documenteren [Dag 299] Creëren vs Documenteren [Dag 299] Reviewed by Reginald Diepenhorst on 2/02/2017 Rating: 5